Wednesday, March 24, 2010

Apa Itu Disleksia?!




DISLEKSIA


- Ketidakupayaan memperoleh pengetahuan daripada proses pembelajaran akibat kesukaran mentafsir kod ayat.
- Mempunyai masalah menguasai tugasan sekolah walaupun mereka telah berusaha bersungguh-sungguh
- Mempunyai keupayaan intelek yang normal
- Telah mendapat ransangan dan pembelajaran yang mencukupi.
- Masalah asasnya adalah perbezaan cara otak berfungsi dalam menghubungkan simbol visual dengan bunyi.
- Mereka mungkin mengalami kesukaran membaca, menulis, memahami,mengeja dan mengira..
- Kanak-kanak lelaki lebih ramai bermasalah Disleksia berbanding perempuan.


CIRI-CIRI DISLEKSIA


Ciri-ciri kanak-kanak disleksia ialah:
1- Umum
- Perkembangan pertuturan dan bahasa yang lambat
- Kemahiran mengeja yang lemah
- Kemahiran membaca yang lemah
- Keliru dengan perkataan yang hamper serupa
- Sukar mengikut arahan
- Sukar menyalin
- Sukar menggunakan jalan yang berliku

2- Pengamatan dan Tingkah Laku
- Keliru dengan konsep arah
- Keliru dengan konsep masa
- Kerap terasa tertekan
- Keliru memakai kasut pada kaki yang betul
- Konsep kendiri yang rendah


3- Kecelaruan Pandangan dan Penglihatan

- Mengeja dengan tidak konsisten
- Sering meninggalkan huruf pada pangkal perkataan
- Sering menambah huruf pada hujung perkataan
- Masalah dalam susunan huruf
- Sukar memahami perkataan
- Daya ingatan yang lemah
- Sukar membayangkan perkataan

4- Kemahiran Motor
- Koordinasi yang lemah
- Pergerakan pergelangan tangan yang luar biasa
- Lambat menulis
- Tulisan yang buruk
- Sukar memegang pensel dengan betul
- Sukar menggunting
- Sukar mengimbangkan badan
- Sukar menyepak dengan baik
- Sukar menaiki tangga dengan betul

Kehadiran kanak-kanak disleksia biasanya tidak disedari oleh guru sekiranya guru tidak mempunyai pengetahuan mengenai cirri-ciri disleksia. Tambahan pula, daripada segi fizikal, kanak-kanak disleksia tidak mengalami sebarang kecacatan lain dan tahap kecerdasan yang normal.

JENIS-JENIS DISLEKSIA

Disleksia dapat dibahagikan kepada 3 kategori iaitu:

1- Disleksia Visual

Berkaitan dengan masalah kanak-kanak dalam menggunakan deria penglihatan. Walaupun kanak-kanak itu dapat melihat dengan baik tetapi ia tidak dapat membezakan apa yang dilihat ataupun menginterpretasi serta mengingatinya.


2- Disleksia Auditori


Berkaitan dengan masalah kanak-kanak dalam menggunakan deria pendengaran.Walaupun kanak-kanak itu dapat mendengar tetapi ia mengalami kesukaran dalam mendiskriminasikan bunyi, membezakan persamaan dan perbezaan antara bunyi, mengenal pasti bunyi bagi perkataan ataupun membahagikan perkataan dalam suku kata.

3- Disleksia Visual-Auditori

Kanak-kanak pada tahap kategori ini adalah agak teruk kerana kedua-dua deria penglihatan dan pendengaran tidak dapat membantunya menginterpretasi apa yang dilihat dan didengar.

KEMAHIRAN MEMBACA

Dalam pendidikan khas, aspek bacaan paling diutamakan dan ditekankan pada peringkat awal bersama kemahiran-kemahiran lain seperti menulis dan mengira. Kebolehan membaca merupakan asas utama seseorang itu mencapai kejayaan dalam kehidupan sehari-hari.
Berikut adalah 6 peringkat sebagai panduan ibu bapa / guru melatih kanak-kanak menguasai keamhiran itu iaitu :

1- Berkenalan dengan huruf konsonan dan vokal.
2- Membaca dan membunyikan dua suku kata dan ada baiknya dua suku kata itu diwarnakan.
3- Mengeja dan membaca dua suku kata terbuka.
4- Membaca gabungan huruf konsonan-vokal-konsonan (KVK)
5- Membaca perkataan yang sukar gabungan konsonan dan vokal.
6- Membaca karangan mudah.

Ditulis oleh : Cikgu ziela, 2010
Sumber : Jamila, (2005), Pendidikan Khas untuk Kanak-kanak Istimewa,

No comments:

Post a Comment