Wednesday, March 24, 2010

Pengalaman Bersama Anak-anak Istimewa



Salam untuk semua..terima kasih kerana sudi menjenguk blog saya yang tidak seberapa ini.Sudah lama saya mahu menyambung penulisan atas sebab-sebab kekangan masa yang mencemburui.Sebenarnya bidang pendidikan khas ini adalah dunia baru bagi saya berkecimpung.Sebelum ini bila terdengar atau tengok tv ada cerita berkaitan insan istimewa saya hanya dapat meluahkan perasaan ihsan terhadap mereka.Sememangnya jarang dan tidak pernah saya bergaul atau berinteraksi khusus bersama golongan istimewa ni..tetapi naluri ingin tahu telah membawa saya untuk mendekati mereka dengan lebih dekat.Akhirnya saya mengambil keputusan untuk menjadi sebahagian daripada mereka.
Saya masih lagi belajar mengenal mereka dan mengenalpasti kaedah yang bersesuaian untuk membimbing mereka sekurang-kurangnya mereka akan merasa dirinya diberi perhatian yang lebih oleh orang sekelilingnya.Beberapa kaedah'try and error'telah dipraktiskan agar mereka dapat bersama-sama berpeluang turut serta dalam dunia pembelajaran mereka di sekolah bersama rakan-rakan lain.

Kelas pendidikan khas di sekolah saya mempunyai anak-anak pelbagai jenis masalah yang berkeperluan khas yang pelbagai iaitu termasuklah sindrom down,autisme,masalah pembelajaran,cerebrum palsy,terencat akal sederhana dan masalah pertuturan dan pendengaran sederhana.Saya dapat merasakan situsi ini adalah paling mencabar bagi saya kerana dapat mengajar mereka yang pelbagai masalah dan memerlukan kaedah/pendekatan yang berbeza semasa di dalam sesi pembelajaran dan pengajaran (p&p) di kelas.Tahap keupayaan mereka adalah berbeza-beza bergantung tahap kecenderungan mereka.

Jika hendak diceritakan pengalaman bersama mereka bagi setiap orang, 1 hari 1 malam pun tak cukup ni..setiap individu mempunyai cerita masing-masing.Ok la..saya ceritakan tentang salah seorang murid saya perempuan berusia 12 tahun iaitu Diana (bukan nama sebenar).Pada awal saya masuk ke sekolah ini,saya agak sukar untuk berkomunikasi lisan dengan Diana.Masalah ketara yang dihadapinya ialah pertuturan.Diana ni orangnya boleh bercakap tetapi dia tidak mahu bercakap.Kalau bercakap pun saya perhatikan hanya bibir bergerak-gerak je tanpa suara.Itu yang merunsingkan saya.Pada telahan saya, Diana ingin bercakap dan mengeluarkan kata-kata tetapi seperti ada yang mengunci dia untuk bersuara.Dan apabila dia bersuara seolah-olah dia malu dengan rakan-rakannya dan tidak yakin dengan dirinya.Tetapi dari segi positifnya dia mempunyai tulisan yang cantik dan kemas,dan setiap kerja diberi dapat dibuat dengan baik.

Pelbagai kaedah cuba jaya saya lakukan agar dia boleh berinteraksi dengan orang lain.Berikut adalah beberapa pendekatan yang saya cuba beri iaitu (1) semasa p&p saya memberikan peluang Diana untuk memberi tindak balas soalan yang disoal.Apabila Diana malu untuk bersuara saya mengajak Diana berbisik atau cakap secara individu antara kami berdua.(2) Saya mempelbagaikan aktiviti di dalam kumpulan iaitu belajar mengeja sambil berlagu dan mengetuk chopstik.Saya dapati Diana begitu asyik mengeja berlagu bersama-sama rakan dan terlupa sebentar masalahnya tadi.Apabila saya perasan akan hal itu,saya hanya senyum lebar je melihat perkembangan itu.(3) Diana juga selalu disergah oleh saya apabila dia tidak dapat bercakap dan saya memberi peneguhan negatif terhadap dia iaitu memberitahu dia tidak dapat rehat kalau tidak menjawab pertanyaan yang saya ajukan.Dalam keadaan tertekan secara terkawal,Diana mampu untuk memberikan jawapan dan bersuara.Ini adalah satu hadiah yang saya inginkan dari Diana iaitu mendengar suaranya.Sekurang-kurangnya objektif saya untuk mendengar suaranya sudah tercapai walaupun belum secara total.

No comments:

Post a Comment