Monday, March 29, 2010

Mode Sedih.....

Ehem..minggu ni merupakan minggu terakhir 7 orang anak muridku berpindah ke sekolah baru pula.Perpindahan ini kerana ada sekolah baru yg baru buka kelas pendidikan khas,so sebahagian muridku dipindahkan ke sekolah baru atas faktor lebih dekat dengan rumah.Baru mengenali mereka hampir 3 bulan,baru kemesraan berputik,da kena pindah.Btw,aku doakan mereka gembira di sekolah baru sana.So,murid di kelas aku sekarang semakin berkurangan dan bertambah mudahlah mengurus mereka dalam kelompok yang lebih kecil.maklumlah setiap murid mempunyai masalah dan keupayaan yang berbeza-beza.Mereka perlukan lebih perhatian dan pendekatan p&p yang lebih khusus untuk mereka.

Oh ya,hari ni kelas aku ada menerima seorang murid baru.Namanya Syahrul(bukan nama sebenar).Kiut je budak ni.Bila diuji budak ni,rupanya dia masalah disleksia.Disleksia itu apa?? hmm...diantara ciri2 ketara murid disleksia ialah menulis huruf terbalik-terbalik..contohnya; huruf 'b', tapi mereka menulis 'd', dan kalau tulis angka '21' jadi '12'.ataupun selalu tertinggal huruf apabila mengeja.huhu..pendekatannya,murid ini perlukan peneguhan daripada guru..
Kadang-kadang kita tak sedar rupanya org dewasa yang normal pun selalu jadi beginikan secara tak sedar.Cuma bezanya dari tahap teruk atau tidak je..

Oleh itu,kesimpulannya,janganlah kita memandang kelemahan dan kekurangan orang lain dengan pandangan yang amat rendah,sebab belum tentu kita dipandang tinggi/mulia oleh orang lain/di sisiNya tanpa kita sedari tentang kekurangan/kelemahan diri kita sendiri..waallahua'lam

No comments:

Post a Comment