Kanak-kanak bermasalah pembelajaran sering menghadapi masalah pertuturan ketika berkomunikasi dengan orang lain.Masalah lisan yang dihadapi oleh mereka adalah berbeza-beza mengikut kategori masalah mereka seperti Autisme, Sindrom Down, Kerencatan Akal, Serebral Palsi, Masalah Komunikasi dan Aphasia.
Kategori Murid Masalah Pembelajaran | Masalah Lisan |
Autisme | a) Pengulangan b) Pelat c) Penggantian konsonan |
Sindrom Down | a) Penguguran konsonan b) Penggantian konsonan c) Pertuturan kanak-kanak(baby talk) |
Kerencatan Akal | a) Pengguguran konsonan cth: pergi -/pei/ b) Sebut tidak jelas c) Tidak lancar |
Serebral Palsi | Masalah Kominikasi a) Pengguguran konsonan b) Sebutan tidak jelas c) Tidak lancar |
Masalah Komunikasi | a) Kecelaruan pertuturan b) Kecelaruan suara c) Tidak lancar |
Aphasia | a) Kecelaruan bahasa b) Kesukaran mengujarkan kata |
Namun begitu, terdapat beberapa kaedah dan strategi pengajaran bagi kemahiran lisan untuk mengajar anak-anak berkeperluan khas ini.Perlaksanaan strategi ini melibatkan kepada intervensi dan terapi pertuturan.
Permasalahan Lisan | Strategi Pengajaran |
Kecelaruan Suara | a) Aktiviti awal pendengaran b) Aktiviti awal pertuturan Contoh: Ayat beritma |
Sebutan Tidak Jelas | a) Aktiviti awal pertuturan dan bahasa. Contoh : Deskriminasi bunyi (seperti mengajar sebutan bunyi huruf a,e,i.o.u) |
Tidak lancar/gagap | a) Aktiviti awal pertuturan dan bahasa. Contoh: Pemintal lidah, cuing (mengajar sebut sebutan perkataan yang sukar seperti chewing,dsb) |
Aphasia | a) Aktiviti awal pertuturan dan bahasa Contoh: Deskriminasi bunyi |
perisian yg sgt bagus..the best entry kak zie..=)thanks ya...
ReplyDelete