Saturday, June 12, 2010

PANDUAN KEMAHIRAN LISAN UNTUK ANAK-ANAK BERKEPERLUAN KHAS


              Kanak-kanak bermasalah pembelajaran sering menghadapi masalah pertuturan ketika berkomunikasi dengan orang lain.Masalah lisan yang dihadapi oleh mereka adalah berbeza-beza mengikut kategori masalah mereka seperti Autisme, Sindrom Down, Kerencatan Akal, Serebral Palsi, Masalah Komunikasi dan Aphasia.

Kategori Murid Masalah Pembelajaran
Masalah Lisan

Autisme
a)   Pengulangan
b)   Pelat
c)   Penggantian konsonan


Sindrom Down
a)   Penguguran konsonan
b)   Penggantian konsonan
c)   Pertuturan kanak-kanak(baby talk)


 Kerencatan Akal
a)   Pengguguran konsonan cth: pergi -/pei/
b)   Sebut tidak jelas
c)   Tidak lancar



Serebral Palsi
Masalah Kominikasi
a)   Pengguguran konsonan
b)   Sebutan tidak jelas
c)   Tidak lancar


Masalah Komunikasi
a)   Kecelaruan pertuturan
b)   Kecelaruan suara
c)   Tidak lancar


Aphasia
a)   Kecelaruan bahasa
b)   Kesukaran mengujarkan kata


Namun begitu, terdapat beberapa kaedah dan strategi pengajaran bagi kemahiran lisan untuk mengajar anak-anak berkeperluan khas ini.Perlaksanaan strategi ini melibatkan kepada intervensi dan terapi pertuturan.

Permasalahan Lisan

Strategi Pengajaran

Kecelaruan Suara

a)   Aktiviti awal pendengaran
b)   Aktiviti awal pertuturan

Contoh: Ayat beritma

Sebutan Tidak Jelas

a)   Aktiviti awal pertuturan dan bahasa.

Contoh : Deskriminasi bunyi (seperti mengajar sebutan bunyi huruf a,e,i.o.u)

Tidak lancar/gagap

a)   Aktiviti awal pertuturan dan bahasa.

Contoh: Pemintal lidah, cuing

(mengajar sebut sebutan perkataan yang sukar seperti chewing,dsb)

Aphasia

a)   Aktiviti awal pertuturan dan bahasa

Contoh:
Deskriminasi bunyi









1 comment:

  1. perisian yg sgt bagus..the best entry kak zie..=)thanks ya...

    ReplyDelete